עומדים לקראת כתיבת אתר? יוצאים לנהל עמוד פייסבוק?
צריכים לנסח עכשיו פרופיל חברה?
הגעתם לצרות טובות. אם בכל זאת משהו לא זורם לכם, הנה תיבת התרופות שלכם למצבי מבוכה וחרדה מול המקלדת:
הלקוח יודע הכל
רגע לפני שאנחנו צוללים לעניין רק מילה אחת לאלו שקוראים את המאמר הזה כי הם עומדים לכתוב אתר לעצמם עבור העסק שלהם. במידה וזה המצב שלכם, רצוי מאוד שבכל זאת תקיימו דיאלוג עם מישהו מבחוץ שיעזור לכם לקיים את שלבי חידוד המסרים אותם אני עומד לפרט בהמשך, קופירייטר מקצועי דוגמת יוגב בועז.
ולעניינינו: להיות לקוח של קופירייטר או כותב תוכן זו משימה מבלבלת. הרי מי שיודע בדיוק להסביר בעצמו מה הוא רוצה להגיד כבר יכתוב לבד, לא?
אבל ברוב המקרים יש שם התלבטות לגבי המסר והעניין – מה בעצם רוצים להעביר? אז אם קרה שהגעתם לפרוייקט וגיליתם שבעצם המשימה האמיתית שלכם היא להיות הפסיכולוגים של העסק שלא יודע בדיוק מה הוא רוצה לומר לעולם – זה בסדר. זו בדיוק העבודה שלכם וזה מה שעושים במקצוע.
האמת? לא כל-כך קשה לפתור את המצבים האלו. הידע והפתרונות תמיד נמצאים אצל הלקוחות אבל אלו, לפעמים צריכים שיעזרו להם לעשות סדר בערימת המחשבות והאינפורמציה שקיימת אצלם. אז מה עושים? שואלים, מתעניינים, מעלים סברות, מחפשים את המסרים עליהם הלקוח חוזר כמה פעמים ומזהים את המקומות שמרגשים אותו בנוגע לעשייה העסקית ולרוב יש לא מעט כאלו.
המון בעלי עסקים מרגישים לא בנוח לדבר בשבח עצמם ובאודות נפלאות המוצר שלהם וכאן לפעמים היכולת לזהות את נקודות החוזקה הולכת לאיבוד. אז צריך להדליק פנס, למצוא את כל היתרונות והמאפיינים הייחודיים של המוצר עליו אנחנו מדברים. מניסיון (של מאות פעמים אם לא יותר), תמיד יש הפתעות. הייתם מצפים מבעלי עסקים שידעו להציג את העסק שלהם ולהסביר את התכנים שלו באופן ישיר וקוהרנטי? נשמע הגיוני אבל מסתבר שזו משימה קשה וכמעט בלתי אפשרית עבור אותם אנשים. הם מוצפים בידע, ברגשות ובהסתעפויות של אילוצים. עכשיו, כשמגיע שלב כתיבת התוכן קורה דבר מוזר: דווקא דמות שמגיעה מבחוץ, לא מכירה, לא יודעת ולא בקיאה בכל מה שקורה היא הראשונה לזהות בדיוק את היהלום האמיתי בסבך המידע הקשור לעסק. זאת השיטה והאמת זה עובד פעם אחר פעם.
תוכן, רגש אותי
הפתעה. חייבת להיות שם איזשהו מסר שאנשים לאו דווקא מצפים לפגוש.
נכון, כשאנו מדברים על חומרים מסחריים, לרוב אנשים נכנסים לאתר לראות ש”הכל בסדר” ולאו שהעסק נראה הגון לפני שיוצרים קשר, מתרשמים טלפונים ומשווים מחירים. עדיין, כותב התוכן יכול לעשות טוב אם הוא יצליח לגרום לאיזשהו אירוע לא צפוי אך חיובי להתרחש בזמן קריאת החומר השיווקי. הרי הקורא כבר עבר על כמה אתרים מקבילים ויכול להיות שהוא כבר “נרדם” או מתחיל לבלבל בין האתר שלכם ובין האחרים, הבלבול הזה הוא האוייב שלנו. כאן אנחנו צריכים להתגייס ולמצות את כל מה שיש לנו בארסנל: צדדים מעניינים במוצר, רעיונות מיוחדים על איך לספר את זה ועוד ועוד. אם הצלחת לנטוע בתוך התכנים של הלקוח משהו מעניין ומיוחד שאין אצל המתחרים והוא רלוונטי, מעורר תגובה ומעצים את ערכו של העסק בעייני הגולש – מגיע לך צל”ש. כל הכבוד!
לפני שכותבים, נסו את זה בשיחה
אם זה עובד בשיחה זה יעבוד גם בכתב (אחרי שנסחו את זה יפה יפה – ואנחנו סומכים עליכם שכך יהיה😊 ). שיחה אם מישהו שלא מפחד להעביר עליכם ביקורת תהווה נקודת מבחן טובה למסרים שלכם: האם הם באמת משכנעים ועד כמה אתם באמנת מאמינים בהם? אחת הבעיות שלנו, אנשי התוכן והקופירייטרים, היא שההנאה שלנו מהכתיבה עצמה והרצון להחמיא למוצר מובילים לעודף מכירה ולהגזמה. חשוב לבחון את המסרים במערומיהם ופשוט לנסות לספר למישהו אחר על העסק על היתרונות שבו והמסרים. אם הצד השני לא ממש מסתקרן או מתרגש זה סימן שצריך לחזור לאחור: לחקור מחדש את המוצר, את המסרים והאמירות וההבטחה שהאתר, הפוסטים או החומרים השיווקיים שאתם כותבים באים לבטא.
כשזה מעניין, זה מעניין גם בלי שניסחתם את זה מדהים. ואז כשזה גם מעניין וגם הוספתם לזה מההשראה ומהלב שלכם, אז זה כבר כובש, מרתק ומניע לפעולה.
בהצלחה!